Ultrajuoksun synnyinmailla
13. 03. 2014 – 09:39 | 414 Comments

Vuonna 1974 juoksija ja hevosmies Gordy Aislegh päätti osallistua 100-mailin ratsastuskisaan Sierra Nevadan vuoristossa, juosten. Yksi aikakausi sai alkunsa.

Jaa/tallenna

Read the full story »
Kiipeily

Matkailu

Retkikunnat

Varusteet

Yhteiskunta

Home » Yhteiskunta, Yleistä

Nanoautolla megapäästöt

Submitted by on 12. 01. 2008 – 00:26989 Comments

Intian suurin autovalmistaja Tata Motors on väläytellyt mahdollisuutta tuoda maailman halvin auto, Tata Nano, Eurooppaan. Nano ei kilpaile varusteilla, vauhdilla tai välttämättä imagollakaan, tässä kirjaimellisesti pikkuautossa valttia tulisi olemaan sen hinta.

Pääosin Aasian markkinoita tähyilevä Tata myy Nanoa Intiassa alle kahden tuhannen euron, mutta Euroopaan tuotaessa sen hinta voisi yhtiön pääjohtajan mukaan olla noin kaksin- kolminkertainen. Tähänkin hintaan Nano saattaisi hyvinkin nousta myyntiluvuiltaan Euroopassa jonkinlaiseksi ilmiöksi, mutta erityisen suuri vaikutus halpa-autolla tulee olemaan Intiassa ja muualla Aasiassa.

Auton nanohinta tuo kulkupelin kymmenien miljoonien uusien autoilemaan halajavien ulottuville. Jokainen voi kuvitella mitä tämä tarkoittaa päästöjen osalta, etenkin kun autoyhtiön ei tarvitse ainakaan tällä hetkellä miettiä tiukempia päästörajoituksia muualla kuin Euroopan alueella.

Tata Motors itse luonnehtii tulokasta Intian kansanautoksi. Sitä se epäilemättä tulee ainakin hinnan puolesta olemaankin, mutta vaikka tasa-arvo liikkumistavoissa ja yleisessä elämänlaadussa on tärkeää, on ilmiöllä myös kiistaton kääntöpuolensa.

Autoyhtiö ei ole uutukaista esitellessään itse liiemmin tuonut esille auton ekologisia ominaisuuksia, mutta tiedostaa toki olevansa Intian kasvavista saasteongelmista kumpuavien keskustelujen keskiössä. Ympäristöaktiivit ovat osoittaneet huolensa, jonka aste tulee esille mm. YK:n Nobel-palkitun ilmastoasiantuntijan Rajenda Pachaurin viimekuisessa lausunnossa: “Näen painajaisia halpa-autosta”.

Samalla, kun yksi yksittäinen autonvalmistaja varmistaa autoilevan maailman kasvamisen kymmenellä miljoonalla, yrittää ainakin osa maailmaa pyristellä päästöjä ja ilmaston lämpenemistä vastaan. Tatan pääjohtajan Ratan Tatan mukaan Nano saastuttaa vähemmän, kuin Intiassa laajalti käytössä olevat moottoripyörämallit.

Tata painottaa ekologisia arvojakin enemmän auton turvallisuutta verrattuna kaksipyöräiseen, mitä kukaan tuskin voi yrittää kiistää, joskin pessimistisimmät kielet ovat ilmaisseet epäilynsä siitä, että näin alhainen hinta tarkoittaa väistämättä huonompaa laatua ja sitä kautta myös heikentynyttä käyttöturvallisuutta.

Tosiasia on, että vaikka Nano pääsisikin yhtiön itsensä ilmoittamaan yhden litran kulutukseen 20:llä kilometrillä, eli tutummin viiteen litraan satasella, ei se kuitenkaan ole merkittävästi vähemmän kuin pienipäästöinen ja -tehoinen eurooppalaisauto. Ja vaikka osa markkinaosuuden kasvusta todennäköisesti tulisi juuri tällä hetkellä skoottereilla ajavien keskuudesta, tarkoittanee se edelleen Intian moottoriajoneuvokannan kasvua useilla miljoonilla.

Ainakin Renault ja Nissan tutkivat jo mahdollisuutta tuottaa omat halpamallinsa. Tästä se ajatus sitten lähtee.

Lähteet:

HS.fi »
CBC News »
TATA Group »


Tata Group kertoo yhtiön omilla verkkosivuilla ympäristöarvoistaan, joiden mukaan ryhmittymän yritysten odotetaan “säännöllisesti tarkkailevan ja säätelevän luonnonvarojen kulutusta sekä ilman, veden ja maaperän laatua”. Autokannan lisääminen kymmenellä miljoonalla yksin Intiassa saattaa jossain määrin vesittää lausunnon arvoa.

989 Comments »